vrijdag 27 mei 2011

Maaike Neuville maakte wereldreis: Actrice uit 'Van vlees en Bloed' en 'Katarakt' nam tijd om te bezinnen

Maaike Neuville maakte wereldreis: Actrice uit 'Van vlees en Bloed' en 'Katarakt' nam tijd om te bezinnen.
Dankzij de tv-series 'Van vlees en bloed' en 'Katarakt' is ze populairder dan ooit, en toch trok actrice Maaike Neuville (26) voor lange tijd weg uit Vlaanderen. En tijd geleden begon ze aan een wereldreis.
 
Maaike Neuville vloog eerst naar Sint-Petersburg, om van daaruit Rusland, Mongolië, China en Nepal te doorkruisen. Alles bij elkaar is ze zes maanden weg. 'Een intuïtieve beslissing', vertelt ze.
 
'Maar ik voel dat het de juiste is. Op professioneel vlak durf ik te zeggen dat ik al iets bereikt heb, dus is het tijd om even te bezinnen.'
Maaike Neuville speelde al lang met het idee voor een grote reis. Uiteindelijk was het Michiel Devlieger die haar de knoop deed doorhakken. 'Hij heeft heel wat reiservaring en ik voelde tijdens een gesprek met hem dat de tijd er rijp voor was', zegt ze.
Maar door zes maanden weg te blijven, riskeert de actrice wel de kans te missen om haar gesmaakte optredens in Katarakt en Van vlees en bloed met nieuwe succesrollen te verzilveren. Maaike Neuville: 'Ik probeer niet zo carrièregericht te denken', vertelt ze. 'Het is toch belachelijk in België te blijven omdat ik dan misschien een paar rollen misloop?'
Veel voorbereiding heeft ze voor haar wereldreis niet achter de rug. Maaike Neuville: 'Ik reis de zon wel achterna. De koude maakt me bang, dus als het begint te sneeuwen in Siberië, trek ik verder.
 
Bovendien begin ik naar de natuur te verlangen als ik te lang in een stad ben. Omgekeerd geldt hetzelfde: te veel stilte maakt dat je behoefte krijgt aan drukte. Het wordt zoeken naar een evenwicht.'
Aan lectuur voor onderweg had Maaike Neuville wel gedacht: 'Zonder boek kan ik nu eenmaal niet vertrekken', vertelt ze. 'Ik heb een aantal tips gekregen van vrienden, waaronder Walden van Henry David Thoreau. Het boek is 150 jaar oud, maar nog altijd actueel. Thoreau zonderde zich twee jaar af in een zelfgebouwde hut aan het meer van Walden. In het boek vertelt hij over zijn ervaringen en de overlevingstechnieken die hij gebruikt, maar ook over ecologische kwesties.'

Geen opmerkingen:

Een reactie posten