dinsdag 10 december 2013

Regisseuse Maaike Neuville wint prijs voor het Beste Debuut met kortfilm ‘Sonnet 81’


Regisseuse Maaike Neuville wint prijs voor het Beste Debuut met kortfilm ‘Sonnet 81’

Maaike Neuville bij de winnaars van het Internationaal Kortfilmfestival van Leuven 2013

Op zaterdag 7 december 2013 werd de 19e editie van het Internationaal Kortfilmfestival feestelijk afgesloten met de uitreiking van alle prijzen in de IKL-competitie en de overhandiging van de VAF Wildcards.
 Deben Van Dam en Maaike Neuville zijn de grote winnaars.

Het palmares is in vele opzichten uitzonderlijk. Zo wint Deben Van Dam met zijn kortfilm ‘De Weg van Alle Vlees’, een zwarte komedie met in de hoofdrollen Flor Decleir en Sam Louwyck, niet alleen de Juryprijs voor Beste Vlaamse Kortfilm, de film was ook topfavoriet bij de festivalbezoekers en mocht ook de Publieksprijs voor Beste Vlaamse Kortfilm mee naar huis nemen. Eerder deze week mocht Van Dam ook al de HUMO Award én een Wildcard van het Vlaams Audiovisueel Fonds in ontvangst nemen. Vier bekroningen voor dezelfde film is uniek in de geschiedenis van het Int. Kortfilmfestival Leuven.

Ook Maaike Neuville scoort erg goed dit jaar: ze wint de Prijs voor het Beste Debuut met haar eindwerk ‘Sonnet 81’, een intiem in beeld gebracht en erg knap geacteerde film over een koppel dat het overlijden van hun dochter herdenkt samen met haar nauwe vrienden. Ook deze film won eerder deze week al een Wildcard van het VAF.

 De Publieksprijs voor de Beste Vlaamse Animatiefilm gaat naar Wouter Bongaerts voor zijn film ‘Mia’. Deze film, die in Belgische première ging op het IKL, won enkele weken geleden ook al de Prijs van het Publiek op het Austin Film Festival in Texas (USA).

NOG EEN REGISSERENDE ACTRICE

ShortsTV organiseerde opnieuw ‘The Pitch’, een wedstrijd waarbij filmmakers met een goed idee een budget konden winnen om dit idee uit te voeren. ‘The Pitch 2013’ werd gewonnen door de jonge duizendpoot Frederike Migom, die ook een ontluikende carrière als actrice heeft.

Een overzicht van alle Vlaamse winnaars:

VLAAMSE KORTFILMCOMPETITIE FICTIE


Prijs van de Jury: ‘De Weg van Alle Vlees’ (Deben Van Dam)

Prijs voor het Beste Debuut: ‘Sonnet 81’ (Maaike Neuville)

Prijs van het Publiek: ‘De Weg van Alle Vlees’ (Deben Van Dam)

VLAAMSE KORTFILMCOMPETITIE ANIMATIE 


Prijs van het Publiek: ‘Mia’ (Wouter Bongaerts)

HUMO Award

‘De Weg van Alle Vlees’ (Deben Van Dam)
ShortsTV Award

Frederike Migom

VAF WILDCARDS


Fictie: ‘Sonnet 81’ (Maaike Neuville) en ‘De Weg van Alle Vlees’ (Deben Van Dam)
Documentaire: ‘Peut-être le noir’  (Juliette Joffé) en ‘28 Rue Brichaut’ (Hannes Verhoustraete)
Animatie: ‘Eén, twee, drie, piano!’ (Nienke Deutz)
Filmlab: ‘Fabric of Time’ (Miki Ambrózy)

Maaike Neuville kreeg voor haar eindwerk als regisseuse, de kortfilm 'Sonnet 81', de prijs voor het beste debuut. Ook zij won eerder deze week al een Wildcard.

Erik Van Looy en Maaike Neuville hebben in "Reyers laat" hun licht laten schijnen over de opmars van de Belgische film. Veerle Baetens won het voorbije weekend de prijs voor beste actrice op de European Film Awards. "Een verrassing is dat niet. Ik vind het een fantastische actrice en er zijn nog veel meer goede acteurs en actrices in Vlaanderen", aldus Erik Van Looy.

Erik Van Looy merkt in "Reyers laat" op dat de Belgische filmwereld een mooie inhaalbeweging heeft gemaakt op internationaal vlak. De voorbije jaren scoorden onder meer "Rundskop" en "De loft" goed en dat succes is er ook voor "The broken circle breakdown".

"Ik heb nog met Veerle Baetens samengewerkt. Na twee minuten had ik al het gevoel, wat een fantastische actrice. Er zijn veel goede acteurs en actrices in Vlaanderen en ze worden steeds meer opgemerkt, maar Baetens is wel een heel straffe madam", aldus Van Looy.

"Maar er gebeurt veel meer met de Belgische film. Plots is het een populair product. Het is te vergelijken met de Rode Duivels. Vandaag wil elk team uit de Premier League in Engeland een Belg in het team. De Belgische regisseurs, maar ook cameramannen en medewerkers voor en achter de schermen zijn gewild. Vroeger gingen de prijzen op de grote festivals in Europa naar films uit grote landen. Het is nieuw dat Belgen het nu ook ver schoppen op die festivals", aldus Van Looy.

Actrice Maaike Neuville zat als collega van Van Looy in "Reyers laat". Neuville oogstte het voorbije weekend succes met haar eerste kortfilm "Sonnet 81". "Ik wil ook mijn eigen verhalen vertellen. Als regisseur kan ik acteurs laten doen wat ik zelf als actrice op de set wil doen", aldus Neuville.

Erik Van Looy is onder de indruk van het debuut van Maaike Neuville. "Ik heb de film drie keer gezien en was er drie keer door ontroerd. "Sonnet 81" is op een gedurfde en trefzekere manier gemaakt", aldus Van Looy.

Maaike Neuville krijgt subsidie voor eerste fictiefilm

Het Vlaams Audiovisueel Fonds (VAF) deelt dit jaar Wildcardsubsidies uit aan Maaike Neuville en Deben Van Dam voor fictie, Julliette Joffé en Hannes Verhoustraete voor documentaire, Nienke Deutz voor animatie en Miki Ambrozy voor filmlab.

De laureaten voor deze subsidies, waarmee de betrokkenen een eerste professioneel filmproject kunnen realiseren, worden geselecteerd op basis van de ingestuurde eindejaarswerken van laatstejaars in Vlaamse filmopleidingen. Voor filmlab (experimenteel werk) bedraagt de subsidie 25.000 euro, voor een documentaire 40.000 euro en voor fictie en animatie 60.000 euro.

Actrice Maaike Neuville kreeg een Wildcard voor "Sonnet 81" waarin ze een subtiel en poëtisch portret schetst over vergankelijkheid en onsterfelijkheid. Voor Deben Van Dam is de Wildcard al de tweede keer dat hij tijdens het Internationaal Kortfilmfestival in de prijzen valt. Maandag kreeg hij voor zijn kortfilm "De weg van alle vlees" al de Humo Award.

De Wildcards worden traditioneel uitgereikt tijdens het Internationaal Kortfilmfestival in Leuven. De uitreiking vindt volgende zaterdag plaats in het Stuk.

Maaike Neuville in interview over haar film ‘Sonnet 81′

Actrice Maaike Neuville heeft een tweede kortfilm gemaakt. ‘Sonnet 81’ heet ie.  We lezen dat het een film is over jonge mensen die samenkomen om de dood van een vriend te herdenken.  Meer weten we niet.  Eigenlijk willen we ook niet te veel weten. Want we willen zeker de film zien op het Internationaal Kortfilmfestival van Leuven, waar de prent inmiddels haar wereldpremière heeft beleefd.  We stuurden in afwachting al enkele vraagjes naar de actrice/regisseuse en ze stuurde ons per mail haar antwoorden terug.  Waardoor we nu nog meer popelen om haar film te zien.

Zoals Shakespeare weleer mijmer je in ‘Sonnet 81’ over de vergankelijkheid. Een zwaar thema voor een jonge filmmaakster.  Hoe kom je erbij?

Maaike Neuville : ‘Zoals altijd wanneer je iets maakt raak je geïnspireerd door een persoonlijke ervaring, hoe klein of groot die ook mag zijn. Voor mij was het uitgangspunt de blik van ouders die een kind verloren hebben. Een onbeschrijflijke blik waarover ik dus een film moest maken want in woorden kon ik het niet uitdrukken.’

Je doet zoveel.  Schrijven, fotograferen, acteren en regisseren.  Waarom wil je per se zelf regisseren? Wat doet de ervaring voor jou wat acteren je niet kan geven?

Maaike Neuville : ‘Wanneer ik een film maak doe ik wat ik als actrice niet helemaal kan doen : mijn eigen verhaal vertellen. Ik blijf verder gaan met maken èn met spelen. Beiden voeden elkaar. Spelen is als een vuur, ik kan niet zonder. Het zal er altijd zijn, zolang ik het geluk heb dat mooie projecten op mijn pad komen.’

- Dit is je tweede kortfilm na ‘Terug Weg’. Was het als ervaring heel anders dan de eerste keer?

Maaike Neuville : ‘Ik heb ervoor gekozen om een film te maken met een groep mensen, een mix van acteurs en niet-acteurs. Mensen die ik ken en die me na aan het hart staan. Ik wilde, in tegenstelling tot mijn vorige film, met meer dan twee mensen werken als een uitdaging voor mezelf. Ik zou voor een deel de touwtjes uit handen moeten geven en de groep zelf beslissingen laten nemen. Dat was het doel, de groep mensen hun eigen innerlijke logica laten vinden. En mijn taak was om hen in gang te zetten en hen hier en daar bij te sturen, zonder dat ik hen zou opleggen wat er moest gebeuren.De helft van het werk bestaat er natuurlijk in om de juiste mensen rondom je te verzamelen. Ook wat crewleden betreft. En ik vind dat we er wonderwel in geslaagd zijn om een gezamenlijk verhaal te vertellen. De paar draaidagen die we hadden waren als een rustig maar intens feest waar ieder zijn plaats in vond. Geweldig.’

- Speel je er zelf in mee?  Waarom of waarom niet?

Maaike Neuville : ‘Ik speel niet mee omdat ik me daar nog niet klaar voor voel. Maar er is nog tijd genoeg om uit te zoeken of ik dat kan. To be continued.’

- Kan je als actrice meer betekenen voor je acteurs? Ben je dan in de eerste plaats ook een acteursregisseur?

Maaike Neuville : ‘Ik voel me geen actrice wanneer ik een film maak, zoals ik me ook geen regisseur voel als ik acteer. Het zijn gewoon twee dingen die ik doe. En ik zou niet zeggen dat ik een acteursfilm heb gemaakt. Volgens mij heb ik een film gemaakt waarin beeld en esthetiek evenveel belang krijgen als de spelers. En dat is voor mij essentieel. Het hele plaatje. Niet één of andere term of een genre. Je kàn niet goed spelen als het scenario, de cameraman of eender welk aspect van een filmproductie niet goed zijn. Dus je moet ervoor zorgen dat alle elementen kloppen. Alleen zo voorzie je een vertrouwensbasis die essentieel is voor acteurs om ‘goed’ te zijn.’

- Welke regisseurs hebben jou beïnvloed?

Maaike Neuville : ‘Jean-Luc Godard, Eugenie Jansen, David Lynch, John Cassavetes, Robert Bresson, Olivier Assayas, Michael Haneke, Bas Devos, Kelly Reichardt, Fien Troch, Felix Van Groeningen, Woody Allen, Hirokazu Kore-Eda, Gus Van Sant, Jan Matthys, Frank Van Passel, Wim Wenders, Herman Asselberghs, Peter Greenaway en alle mensen die mij hebben gebracht tot waar ik nu sta.’

 - Acteurs die regisseren blijven meestal acteurs die regisseren.  Ze worden zelden of nooit regisseurs die ook acteren. Hoe zie jij je toekomst?

Maaike Neuville : ‘Zoals ik zei, ik zal nooit stoppen met spelen. Alles kan. Altijd. En zo hoort het ook.’